Kunstig intelligens gir økt resultat innen digital markedsføring

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er en komponent i markedsføringen som bruker internettbaserte digitale teknologier som datamaskiner, mobiltelefoner og andre digitale medieplattformer for å markedsføre produkter og tjenester.

En digital markedsføringsstrategi er en plan for å bruke digitale markedsføringsverktøy og teknikker for å oppnå strategiske markedsføringsmål for et selskap, blant annet innen merkevarebygging, utvikling av ny virksomhet og nye produkter eller tjenester.

En vellykket digital markedsføringsstrategi

For å oppnå en vellykket digital markedsføringsstrategi kreves en kombinasjon av forskjellige metoder, inkludert digital annonsering, søkemotoroptimalisering, tradisjonell markedsføring, analyser, markedsføring av sosiale medier, ledelse og innholdsskapning. Enhver moderne merkevare som ønsker å gjøre det bra i det nåværende forretningsklimaet, må bruke digital markedsføringstaktikk som en del av sin overordnede strategi.

Markedsførings- og annonseringskostnader er en av de største økonomiske byrdene et selskap må bære. Store selskaper har råd til høyere markedsføringsgebyrer, men oppstart og små bedrifter må strebe etter å holde kostnadene nede for å få mer fortjeneste. Før du investerer penger i en digital markedsføringskampanje, er du nødt til å utføre analyser og gjøre et godt forarbeid for å vite hvem det er man prøver å nå.

Eksempler på digitale markedsføringsstrategier inkluderer kampanjer på sosiale medier, som for eksempel involverer partnerskap med influensers, innholdsmarkedsføringsstrategier som bruker elektroniske guider for å drive vekst, og markedsføringsstrategier som bruker sosiale medier og e-post for å bygge kundelojalitet. Teknologi gjør det mulig for selskap å teste og skalere nye tjenester, kundelojalitetsprogrammer og støtte for eksisterende produkter.

Enten virksomheten er basert på B2C eller B2B, er målet for den digitale markedsføringssatsing sannsynligvis å tiltrekke folk til nettstedet, slik at de kan bli kunder uten å måtte snakke med en selger. Av denne grunn er markedsføringsstrategiens hovedrolle å tiltrekke og implementere potensielle kunder av høy kvalitet for selgerne via nettstedet, og støttede digitale kanaler.

Å optimalisere nettstedet for lokale søkeresultater er en verdifull digital markedsføringstaktikk for selskaper som opererer på bestemte geografiske steder. Den største fordelen med digital markedsføring er at målgrupper kan nås kostnadseffektivt og målbart. Digital markedsføring er fordelaktig for virksomheten fordi man kan nå et målmarked, mens man overvåker resultatene til kampanjene. Det er i tillegg viktig at man informerer alle i virksomheten om de relevante delene av go-to-market-strategien for å lykkes.

Merkevaremarkedsføring

Merkevaremarkedsføring er en metode for bedrifter og organisasjoner for å understreke og øke bevisstheten om et produkt eller en tjeneste, og koble verdien og stemmen til riktig publikum gjennom strategisk kommunikasjon. Ved å fokusere på å generere innhold av høy kvalitet og relevans på tvers av alle kanaler, kan du demonstrere din kunnskap og ekspertise for andre. Del en tydelig, konsekvent og overbevisende merkehistorie, på tvers av innholdet, på tvers av alle online kanaler, og bruk viktige sosiale medier som en sentral plattform.

For organisasjoner som markedsfører flere produkter eller tjenester under en paraply, er det viktig å lage en merkevarearkitektur som forhindrer forvirring mellom målgruppen og ditt interne team. Nøkkelen til god merkevarebygging er å vite hvordan kundene dine ser deg i forhold til konkurrentene. La kundene dine beskrive merkevaren din, så utvikler du en sterk merke- og posisjoneringserklæring.

Ha kjennskap til dine lojale kunder, for å nå nye

Digital markedsføring er en av de beste måtene å nå nye kunder og oppnå forretningsmål. Når du bruker digital markedsføring, får du merkevaren din foran flere potensielle kunder gjennom søkeresultater, e-post, sosiale medier og utsalgssteder. Jo mer du vet om dine lojale kunder, jo lettere er det å nå nye kjøpere og involvere kundene dine i utviklingsprosessen for dine nye produkter. Det er fortsatt mange bedrifter i dag som ikke forstår viktigheten med digital markedsføring, og hvor stor betydning det har for veksten i selskapet.

I stedet for langsiktige tradisjonelle markedsføringskampanjer, kan selskaper raskt justere sin digitale innsats, noe som muliggjør de raske snuoperasjonene som trengs for å realisere kommersielle muligheter. Digitale markedsføringsstrategier som sosiale medier er ikke bare gode for å forbedre kundeservicen, men kan også bidra til å forbedre kundeforholdene ved å gjøre merkevarer i stand til å vite hva kundene trenger og ønsker. 

Kunstig intelligens, et kraftig verktøy innen digital markedsføring

Kunstig intelligens kan bli brukt til å behandle, forstå og få innsikt i enorme mengder kundedata. Ved å bruke denne teknologien i markedsføringsstrategien din, kan du begynne å bruke tilgjengelige data for å nå flere potensielle kunder med overbevisende annonser til gunstigere tider. Dette hjelper til med å nå de riktige kundene på rett sted til rett tid, og sikre at kommunikasjonen er relevant, engasjerende og mer konvertibel.

Fremskritt innen KI-teknologier blir i økende grad brukt innen digital markedsføring med sitt utrolige potensial for å analysere, og få meningsfull innsikt for å hjelpe selskaper og organisasjoner til å ta bedre forretningsbeslutninger. Kunstig intelligens analyserer forbrukeratferd og søkemønstre ved å bruke data fra blant annet sosiale medieplattformer og blogginnlegg for å hjelpe bedrifter med å forstå hvor kunder finner sine produkter og tjenester. Basert på kundenes nylige søk og hvem de følger på internett, kan de se annonser for lignende merker og produkter, slik at selskaper kan nå bestemte kunder de tror vil føle fordeler med produktet eller tjenesten deres.

Effektiv merkevarebygging og en forbedret kundeopplevelse

Ved å integrere kunstig intelligens i den digitale markedsføringsstrategien, kan selskaper forutsi kundeatferd og kjøre databaserte kampanjer med bemerkelsesverdige resultater. Samtidig ved å analysere kjøpsatferden til kundene, kan man utvikle markedsføringsstrategier som sikrer effektiv merkevarebygging av produkter og tjenester. Organisasjonen som helhet er nødt til å ha en dyp forståelse over målgruppen og adferdselen, for å enklere finne den markedsføringsstrategien som fungerer best, og som er mest lønnsom.

Kunstig intelligens kan brukes i digital markedsføring for å handle i bakgrunnen, øke effektiviteten til pay-per-click-annonsering, tilpasse nettsteder, lage innhold, forutse atferd og mye mer. Avkastning på investeringer for markedsføringskampanjer kan dra fordel av KI-teknologier som maskinlæring, analyse, big data og ytterligere prosesser som bidrar til å optimalisere forretningsstrategier rettet mot forbrukere. Brukes dette riktig, kan bruk av kunstig intelligens i en digital markedsføringsstrategi, hjelpe til med å oppnå en forbedret kundeopplevelse.

En hjelpende hånd, ikke en erstatter

Etter hvert som kunstig intelligens utvikler seg, vil muligheten til å bruke denne teknologien til å forbedre digitale markedsføringsstrategier gi selskaper verdifull kundeinnsikt. Selv om kunstig intelligens ikke vil erstatte alt innholdsopprettingsarbeid, kan kunstig intelligensverktøy lage blant annet e-poster, kampanjer, rapporter og meldinger basert på eksisterende data for de fleste markedsføringsformål.

Bruk av kunstig intelligens i en digital markedsføringsstrategi kan hjelpe merkevarer med å levere en forbedret kundeopplevelse, og selge merkevaren mer effektivt. Siden kunstig intelligens er er i stand til å analysere store datamengder, brukes det rundt om i verden av digitale markedsføringsavdelinger for å bestemme salgsmønstre og øke suksessfaktorer. Markedsførere ser forbedret kundeengasjement, mer effektiv bruk av markedsføringsbudsjetter, høyere inntekter, forbedret kundepoeng og mer sofistikert datasegmentering, som følge av denne fantastiske teknologien.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Feil brukernavn eller passord